Myte Krydsord Løsning

Myte Krydsord Løsning

Af Svenskfodbold.dk i Udforsk Sverige den

Sidder du med blyanten hævet over krydsordsbladet, mens ruden “myte” driller, og sekunderne tikker mod kampstart i Allsvenskan? Du er langt fra den eneste! Uanset om du venter på IFK Göteborgs næste hjørnespark eller blot hygger dig med søndagskaffen, kan et enkelt, ubesvaret ord sætte spillet på pause.

Svensk Fodbold elsker vi både bold og bogstaver. I kategorien “Udforsk Sverige” går vi bag om banen - fra Norrköping til Norrøne fortællinger - og hjælper dig med alt det, der krydrer den skandinaviske fodboldkultur. Dagens tema er ledetråden “myte”: et lille ord med et helt univers af sagn, skrøner og nordiske guder gemt i sig.

Her får du den komplette guide til de hyppigste krydsordsløsninger, fra tre til fjorten bogstaver, samt tips til hurtigt at knække koden næste gang. Klar til at blive din vennekreds’ helt store myteknuser? Så læs videre - svaret står ikke skrevet i stjernerne, men lige her nedenfor.

Hvad menes der med ledetråden “myte”?

Myte bruges først og fremmest om de ældgamle fortællinger, som forklarer verdens skabelse, guders gerninger eller en helts oprindelse. De blev i sin tid fortalt mundtligt, ofte i poetisk form, og er kernen i alt fra norrøn til græsk og egyptisk kulturarv. Når en krydsordsforfatter derfor skriver “myte”, kan løsningen pege på selve historien - f.eks. sagn, saga eller epos.

I nutidig hverdagssprog har ordet fået en ekstra nuance: en sejlivet, men oftest fejlagtig forestilling, som bliver gentaget, selv om den er modbevist. Eksempler kunne være forestillingen om, at man bliver forkølet af at gå uden hue, eller at Allsvenskan altid afgøres i sidste spillerunde. I krydsordslogik åbner denne betydning for svar som skrøne, rygte eller vandrehistorie.

For at skelne begreberne kan du bruge følgende huskeliste:

BegrebBetydningKrydsordsrelevans
MyteEnkeltstående fortælling eller sejlivet (falsk) idéSvar på 3-10 bogstaver
MytologiSamlet system eller læren om myterOfte selvstændig ledetråd (“læren om myter”)
MytiskBeskrivende adjektiv: legendarisk, sagnomspundenLedetråd søger typisk adjektiv (fx “sagnomspunden”)

Når du møder “myte” i diagrammet, så tænk over konteksten: Handler temaet om oldtid og guder, ligger gudesagn eller legende nær; hvis avisen angriber en moderne misforståelse, er skrøne eller fabel mere oplagt. Det rette valg afsløres næsten altid af de krydsende bogstaver.

Myte – korte løsninger (3–4 bogstaver)

De helt korte krydsordsløsninger til ledetråden “myte” ligger oftest på fire bogstaver. Her er der kun få mulige valg, og de går igen i både klassiske og moderne danske krydsord. Vær opmærksom på, at 3-bogstavssvar næsten aldrig forekommer, så passer ordmønstret på blot tre felter, er det som regel et tegn på, at ledetråden betyder noget andet end “myte”.

MYTE er naturligvis den mest oplagte firebogstavsløsning. Ordet kan stå for den traditionelle fortælling om guder og helte, men også for en nutidig “sejlivet, men tvivlsom påstand”. Ses feltet _Y_T, er svaret næsten givet på forhånd.

SAGN adskiller sig fra en egentlig myte ved ofte at have rod i lokal folklore, men betydningsfeltet overlapper så meget, at det i krydsord er fuldt gyldigt som synonym. Tjek især endelserne: SAGN dukker ofte op, hvor andre ord slutter på -N.

SAGA leder tanken mod islandske slægtshistorier, men bruges bredt i danske krydsord som “gammel fortælling”. Den kan også dække en længere, episke historie i overført forstand, hvilket gør ordet fleksibelt i felter med A-endelser.

Til sidst har vi de to firebogstavsord EPOS og EDDA. Epos betegner et heroisk heltedigt, mens Edda henviser til de nordiske digtsamlinger, der rummer selve kernen af mytologien. Begge dukker jævnligt op, når konstruktøren vil variere løsningen, og de kan også fungere som hjælpesvar ved temaopgaver om nordisk kultur. Skulle du stå med kun tre felter, er det værd at genoverveje, om ledetråden måske snarere peger på et helt andet felt.

Antal bogstaverMulige svarKort forklaring
3(sjælden)Næsten aldrig brugt som synonym til “myte”
4MYTE, SAGN, SAGA, EPOS, EDDADe klassiske, hyppige løsninger

Myte krydsord 5 bogstaver

Når en krydsordsskribent leder efter et fem-bogstavsord for “myte”, dukker der som regel to stensikre kandidater op: fabel og rygte. Begge passer nøjagtigt i længden, men dækker hver sin nuance af betydningen - hhv. den klassiske fortælling om talende dyr eller guder og den moderne, ofte tvivlsomme fortælling, der siver fra mund til mund.

Fabel forbindes typisk med Æsops dyrehistorier eller nordiske folkeeventyr, hvor moralske pointer pakkes ind i fantasi. I krydsord med temaer om litteratur eller oldtid står “fabel” derfor højt på listen, især hvis krydsende ord peger mod ord som dyr, moral eller Æsop.

Rygte passer bedst, når ledetråden lægger vægt på myten som noget usikkert eller ubekræftet. Ser du andre felter med ord som sladder, høresige eller vandrehistorie, er “rygte” oftest det rigtige valg. Bemærk, at aviser og sportssider bruger “rygte” i overført betydning om transfer-snak og spekulationer; den vinkel genfinder man sommetider i moderne krydsord.

En sjældnere, men fuldt gyldig løsning er mythe, den ældre stavemåde af “myte”. Krydsordskonstruktører tyr til den, når de vil drille eller skabe variation i mønsteret, f.eks. hvis placeringen af bogstavet h er nødvendigt for et andet ord i gitteret. Hold derfor øje med kombinationer som _Y_H_ - de er et vink med en vognstang.

Tjek altid bogstavmønstret, inden du beslutter dig:

LøsningTypisk krydsord-hintEksempel på bogstavmønster
FABEL“dyr med moral”F_A_E_
RYGTE“sladder” / “usand historie”_Y_T_
MYTHE“gammel ortografi”M_TH_
Brug de krydsende ord som lakmusprøve: passer “legende” lodret, er FABEL sandsynlig; passer “sladderkilde”, hælder det mod RYGTE.

Myte krydsord 6 bogstaver

Står du med seks tomme felter og ledetråden “myte”, er der høj sandsynlighed for, at svaret ikke blot dækker en oldgammel gudefortælling, men snarere en historie med tvivlsom sandhedsværdi. Ordet “myte” kan i den overførte betydning nemlig dække alt fra halv-sande anekdoter til regulære opdigtede historier - og netop her dukker de seksbogstavede bud op.

De to mest almindelige seksbogstavsløsninger er:

  • skrøne - bruges især, når der hentydes til en usand eller overdreven fortælling, som alligevel bliver ved at cirkulere.
  • mytos - et låneord fra græsk, som betyder selve “fortællingen” eller “myten”; det dukker jævnligt op i skandinaviske krydsord, selv om det sjældent bruges i daglig tale.

Når du skal vælge mellem skrøne og mytos, så kig først på de krydsende bogstaver: Et Ø eller Æ i midten peger næsten altid på skrøne, mens et Y eller O i begyndelsen typisk matcher mytos. Husk også betydningsnuancen: Hvis ledetråden betoner det tvivlsomme eller falske ved historien, er skrøne som regel den rigtige vej at gå.

Myte krydsord 7 bogstaver

Syv ruder i krydsordet peger næsten altid på legende eller eventyr, når ledetråden blot lyder “myte”. Begge ord dækker den fortællende karakter, der ligger mellem det mytiske og det folkelige, og de bruges flittigt af danske krydsordskonstruktører som kernesvar i denne længde.

Legende fremhæver ofte et helgen- eller heltepræg, hvor myten udspringer af religiøs eller historisk tradition; ordet trækker altså myten ned på jorden og giver den et konkret ophav. Modsætningen til en mytisk gudefortælling er netop, at en legende tit forankres i en (mulig) historisk person.

Eventyr ligger derimod tættere på folkedigtningens frie fantasi: talende dyr, moralske lærepenge og overnaturlige prøvelser. Derfor vælges “eventyr” ofte, når krydsordet lægger vægt på mytens fortælleform frem for dens sandhedsværdi. I hverdagssproget bruges ordet også metaforisk - “en ren eventyrhistorie” - hvilket gør det til et oplagt synonymerstatning for “myte”.

Når du skal afgøre, hvilket af de to ord der passer, så kig efter krydsende bogstaver - især følgende mønstre er hyppige:

  • E _ E N D E (LEGEND-mønster med dobbelt-E afslutning)
  • E _ E N T Y R (EVENTYR med karakteristisk -TYR-hale)
De tydelige vokaler gør det let at teste begge muligheder tidligt i løsningen.

Husk, at moderne krydsordskonstruktører også kan lege med overførte betydninger: En “skadestatistik, der blev til en myte” kan godt resultere i svaret legende om en fodboldspiller, mens en “startup-myte” sagtens kan kodes som eventyr. Brug derfor både den klassiske og den nutidige læsning, når du finpudser de sidste felter.

Myte – længere svar (8–10 bogstaver)

Når ruden i krydsordet kræver 8 - 10 bogstaver, peger ledetråden “myte” ofte på mere sammensatte ord. De tre mest almindelige løsninger er:

  1. MYTOLOGI (8) - læren om myter som fænomen.
  2. GUDESAGN (8) - fortællinger om guders bedrifter.
  3. SAGNVERDEN (10) - det samlede univers af sagn og myter.

Mythologi eller myte? Selv om mytologi kun adskiller sig med én ekstra endelse, er betydningen en anden: det er et fagord for studiet af myter, ikke selve fortællingen. Krydsordskonstruktører bruger gerne denne nuance, så tjek derfor nøje, om definitionen i opgaven beskriver “læren om” eller “selve historien”.

Alternativet gudesagn er mere narrativt: ordet dækker konkrete fortællinger om Odin, Thor og andre gudeskikkelser. Kommer der tv-serie- eller popkulturelle referencer ind, kan sagnverden dukke op - især hvis opgaven antyder et samlet fiktionsunivers à la Marvel eller nordisk fantasy.

I overført betydning - når “myte” betyder en sejlivet, men falsk forestilling - kan længere svar som urbansagn (9) eller vandresagn (10) forekomme. Brug de krydsende bogstaver til at se, om ordet ender på -logi (teori), -sagn (fortælling) eller -verden (univers); det er ofte nøglen til den rigtige løsning.

Overført betydning: moderne myter og vandrehistorier

I moderne sprogbrug er myte ofte løsrevet fra Odin og andre gudeskikkelser og henviser i stedet til en påstand, der lever sit eget liv - uanset om den er sand eller ej. Det er her de såkaldte urban legends eller vandrehistorier kommer ind i billedet: fortællinger, der vandrer fra mund til mund, mailkæde til mailkæde, og efterlader sig spor af “det har jeg hørt”. Krydsordskonstruktøren markerer som regel denne overførte betydning ved at vælge et længere svarord end de klassiske “sagn” eller “legende”.

Vandrehistorie (14 bogstaver) er det mest oplagte bud, når ruden er stor nok. Det dækker alt fra skræmmehistorien om alligatorer i New Yorks kloakker til sejlivede sportsmyter om, at “Sverige aldrig vinder straffesparkskonkurrencer”. Et par typiske emner, du kan støde på i krydsordet, er:

  1. Teknologiske myter - fx “mobilstråling koger popcorn”.
  2. Sundhedsmyter - “man må ikke bade efter at have spist”.
  3. Historiske skrøner - “vikinge­hjelme havde horn”.

Når ledetråden i stedet lægger vægt på at punktere de sejlivede fortællinger, kan løsningen være myteknuser (11 bogstaver). Ordet kom for alvor i omløb efter tv-programmer som MythBusters, og det passer perfekt, hvis opgaven antyder en person eller et redskab, der afslører usandheder. Bemærk den sammensatte form: “myte-” + “knuser” - lige præcis de 11 felter, som ofte driller, hvis man kun har de krydsende konsonanter.

For at holde styr på nuancerne kan det hjælpe at have en lille oversigt ved hånden:

Signalord i ledetrådMulig løsningAntal bogst.
“Sejlivet påstand”vandrehistorie14
“Afslører myter”myteknuser11
“Usand fortælling”skrøne6
“Ældre skrøne”fabel5
Hold øje med endelser (-e, -en) og de krydsende bogstaver; så bliver selv den mest hårdnakkede moderne myte lige så let at aflive, som når VAR annullerer et fejlagtigt mål i Allsvenskan.

Tips: sådan rammer du det rigtige svar

1. Kig først på bogstavmønstret
Notér antallet af ruder og de allerede udfyldte bogstaver - fx M ? T E i fire felter eller ? ? A B E L i fem. Når du kender placeringen af vokaler og konsonanter, kan du hurtigt frasortere usandsynlige ord og fokusere på de oplagte som myte, fabel og skrøne.

2. Tjek endelser og bøjninger
Krydsord kan drille med ental/flertal eller bestemt form. Typiske endelser for myte-synonymer er:

  • -e (fabel, skrøne, legende)
  • -er i flertal (sagn, myter, eposer)
  • -en i bestemt form (sagnet, eventyret)

Se derfor altid, om ledetråden antyder flertal - “gamle myter” - eller ental - “en sejlivet myte”.

3. Prøv beslægtede kategorier
Hvis “myte” viser sig at være for langt eller kort, kan du tænke i beslægtede felter som:

  1. Sagn / legender (historiske eller heroiske fortællinger)
  2. Eventyr / fabler (moralske eller dyrefortællinger)
  3. Epos / saga (længere, episke digtformer)

Ledetrådens tone afslører ofte retningen: “heltemodig fortælling” peger mod saga, mens “usand historie” skubber mod skrøne.

4. Brug krydsende ord som facitliste
Sidder du fast mellem skrøne og fabel? Kig på de tværgående svar. Ét ekstra bogstav - f.eks. tredje position B - afgør sagen. Et simpelt tjek:

Muligt svarBogstav 3
FabelB
SkrøneR

Stemmer det krydsende ord med B, lander du sikkert på fabel.

5. Husk den overførte betydning
Nogle krydsord vælger den moderne vinkel, hvor myte betyder “sejlivet, men fejlagtig idé” - her kan løsninger som vandrehistorie eller myteknuser dukke op. Et ords dobbelte liv minder om eksemplet “matador”, der både er tyrefægter, tv-serie og brætspil. Læs derfor ledetråden én gang til: er der en antydning af “forkert forestilling” eller “afsløring”? Så er vi ovre i de nutidige myter, ikke de oldnordiske.

Nordisk vinkel og temahjælp

Mange svenske krydsord har månedlige temaer, og når der står “nordisk” eller “guder” i ledetråden, er det næsten altid et hint om, at vi bevæger os væk fra den generelle betydning af myte og ind i selve stoffet fra den nordiske mytologi. Derfor kan et felt, der umiddelbart synes reserveret til “skrøne” eller “legende”, i stedet ende med en gud, et væsen eller et stednavn fra Edda-fortællingerne.

Hyppige fire- og fembogstavsløsninger omfatter guderne og deres slægter:

  • ASER - Odins stamme af guder.
  • VANER - den anden gudefamilie med Njord, Frej og Freja.
  • ODIN / TOR (svensk stavemåde uden h) - to af de mest brugte navne i skandinaviske krydsord.
  • EDDA - navnet på de to oldislandske digtsamlinger, ofte cluet som “Oldislandsk værk”.
De optræder ikke som synonymer til myte, men de signalerer, at svaret skal findes i samme fortælleverden.

Når ruden er længere, kommer andre mytologiske begreber i spil:

  1. VALHAL (6) - Odins hird for faldne krigere.
  2. RAGNAROK (8) - dommedagskampen.
  3. YGGDRASIL (9) - verdenstræet.
Disse ord kan nemt blive forvekslet med mere generelle betegnelser som “sagnverden”, men bemærk at de alle er konkrete navne - ikke selve myten.

Vær også opmærksom på stavemæssige variationer mellem dansk, svensk og norrønt. Et dansk THOR bliver til svensk TOR, mens “æ” ofte udskiftes med “ä”. Ligeledes kan ODEN (svensk) dukke op i stedet for ODIN. At kunne skifte mellem disse former er guld værd, hvis et enkelt bogstav driller i diagrammet.

Endelig: selv når temaet virker “gammelt”, kan moderne overførte myter snige sig ind. Krydsordet kan snurre én rundt fra Valhal til “vandrehistorie” eller få dig til at tænke matador - ikke som tyrefægter, men som DR-serien. Brug derfor altid tværbogstaverne til at afgøre, om forfatteren vil have den konkrete gud, hele fortælleuniverset eller blot ordet myte i nutidig, overført betydning.

Sidste nyt